Организационна структура
В Районен съд град – Велики Преслав работят трима магистрати в това число административен ръководител-председател, един съдия по вписванията, двама държавни съдебни изпълнители. В състава на съдебната администрация участват 16 служители в т.ч. административен секретар.
Председателят на Районния съд:
- Осъществява общо организационно и административно ръководство, отговаря за дейността на съда и го представлява;
- Изготвя годишен доклад за дейността на съда и го изпраща на Председателя на Окръжния съд;
- В края на всяко шестмесечие подготвя и предоставя на Инспектората към ВСС обобщена информация за образуването, движението и приключването на делата на съдиите, както и за окончателно отменените актове от по-горните инстанции, а на министъра на правосъдието – информация за образуването, движението и приключването на преписките и делата на държавните съдебни изпълнители и на съдиите по вписванията;
- Организира работата на съдиите и участва в съдебни заседания при спазване на случайния подбор при разпределението на делата;
- Ръководи и контролира работата на държавните съдебни изпълнители, на бюрото за съдимост към съда и на съдията по вписванията;
- Назначава и освобождава от длъжност служителите в съда и организира работата на отделните служби.
ПОДСЪДНОСТ
Районния съд е основен първоинстанционен съд. На него са подсъдни всички дела освен тези, които със закон са определени като подсъдни на друг съд
ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА СПЕЦИАЛИЗИРАНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
Служба "Регистратура":
- Приема и регистрира входящата кореспонденция;
- Експедира изходящата кореспонденция;
- Осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция:
- Води разносна книга;
- Разпределя и направлява постъпилата поща;
На първата страница на всеки приет или издаден от съда документ се отбелязват регистрационният номер и датата на вписване и се полагат подписът и инициалите на деловодителя. При поискване от вносителя на документа тези данни се отбелязват и на представено от него копие.
Постъпващите в съда документи трябва да са написани четливо на хартия, в препоръчителен формат А4, при спазване на процесуалните закони
Служба "Съдебни секретари"
Съдебният секретар:
- Съставя протоколи за откритите съдебни заседания;
- Подрежда по реда на постъпването книжата от заседанията;
- Съставя документи за изплащане на определените суми за възнаграждения и разноски на експерти, свидетели, съдебни заседатели и др.;
- Поставя списъците за реда и часовете на разглеждане на делата пред съдебните зали и информационните табла;
Протоколите се изготвят съобразно Гражданския процесуален кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс в самото заседание или най-късно в тридневен срок след съдебното заседание.
Служба "Деловодство"
Служба Деловодство осигурява производството по висящи дела и влезли в сила съдебни актове. Извършва справки по насрочени и решени граждански и наказателни дела. Работното време с физически и юридически лица- от 9.00ч. до 17.00ч.
Общи функции на съдебното деловодство
- Предоставя справки по делата на страните и техните пълномощници;
- Копия и заверени преписи по висящи дела се дават на страните и техните пълномощници след подаване на молба и, съответно резолюция на съдията- докладчик и след заплащане на съответната държавна такса.
- Служителките в Деловодството нямат право да дават правни консултации.
Служба "Архив"
Служба Архива осигурява съхраняването на всички свършени дела, деловодни книги. Намира се в сградата на Съдебната палата- Работно време с физически и юридически лица- 9.00ч. до 17.00ч.
Служба Архива извършва всички видове справки по предадените дела, книги и документи. В службата се приемат молби за издаване на преписи от влезли в сила съдебни решения и присъди и за издаване на изпълнителни листа след заплащане на дължимата държавна такса. Достъпът на външни лица до хранилището е забранен.
Служба "Връчване на призовки и съдебни книжа"
Служба Връчване на призовки и съдебни книжа отговаря за своевременното и законосъобразно връчване на призовките и съдебните книжа съгласно правилата на Наказателно-процесуалния кодекс и на Гражданския процесуален кодекс.
Призовкарите връчват призовките и съдебните книжа в законоустановения срок от получаването им и незабавно връщат вторите екземпляри в служба Деловодство.
Призовкарите се легитимират със служебни карти, издадени от Районен съд Велики Преслав.
Съдебно - изпълнителна служба
- Приема молби за образуване на изпълнителни дела, ведно с приложен изпълнителен лист, обезпечителна заповед.
- Дава справки по висящи изпълнителни дела.
- Приема документи за внесените суми по изпълнителни дела и изплаща суми по тях.
- Издава преписи по делата.
- Издава удостоверения за липса на изпълнителни дела на физически и юридически лица.
- Приема жалби и възражения по изпълнителните дела.
- Служителите в службата нямат право да дават правни консултации.
Бюро Съдимост
Приема молби за свидетелство за съдимост и получаване на готовите става през целия ден от 9.00ч. до 17.00ч.
Необходими документи:
- Заявление по образец;
- Лична карта;
- Документ за платена държавна такса.
Информация за съдебни зали
Районен съд Велики Преслав разполага с две съдебни зали - зала № 1 на първи етаж в Съдебната палата и зала № 2 на втори етаж в Съдебната палата, в които всекидневно се разглеждат наказателни и граждански дела.